Sovrummet – viktigare än du kan tro

Visste du att du kan bli tjock av att sova i ett ljust rum? Nya rön för forskarna att tro att ljuset i ditt rum faktiskt stör kroppens biologiska dygnsrytm – men du kan ändra på detta genom att ändra i din inredning.

Att sova gör att vi laddar batterierna och vad är mysigare än att krypa ner bland kuddar och täcken med nytvättade sängkläder på, inte mycket. Men ny forskning har visat att ljuset i våra sovrum kan vara orsak till att vi går upp i vikt eftersom att man hittat en koppling mellan ljusa sovrum och just viktuppgång och störd dygnsrytm (Källa). Så om du, precis som de flesta svenskar, sover med sängbordslampan tänd och under vitklädda täcken och kuddar kan det vara dags att ändra om i din inredning – så varför inte börja med en mörkare och mysigare inredning i sängen. Hos http://www.sleepo.se/sangklader.html finns mängder av olika sängkläder att välja bland, och alla går i olika färger och mönster.

Varför blir man fet av ljust rum?

Enligt forskarna på Institute of Cancer Research i London har man upptäckt att ljusa sovrum stör kroppens inre biologiska klocka och därigenom vår dygnsrytm. Till exempel har man sedan länge vetat att ljus påverkar vår matsmältning, humör och vår fysiska styrkan samt nu även vår BMI. Vad man nu upptäckt är alltså att konstgjort ljus stör oss genom att fördröja den naturliga produktionen av vårt sömnhormon melatonin – så nu tipsar man om att vi ska försöka göra rummet mörkare eftersom att det är just ljus från gatlampor, väckarklockor och ljus från andra elektriska apparater som är bland de största sömntjuvarna (Källa).

Hur gjordes studien?

Enligt engelska BBC var det 13 000 kvinnor som deltog i undersökningen där de fick frågor gällande sina sömnvanor som sedan mättes mot deras BMI. Och vad man då fann var att det fanns en stor grupp där övervikt och överexponering av ljus i sovrummet korrelerade med varandra vilket gjorde att slutsatsen att det finns ett sammanhang mellan dessa kunde göras.